Informacija telefonu: +370 61170170

Naujiena: 2016 ankštinių daržovių metai!

 

 

 

 

 

 

 

       2013 - aisiais Jungtinės tautos 2016 - us metus paskelbė tarptautiniais Ankštinių daržovių metais. Šios iniciatyvos siekiamybė yra parodyti ankštinių daržovių kaip pagrindinio, baltymų ir kitų maistinių medžiagų, šaltinio reikšmę. Todėl kviečiame Jus sužinoti daugiau apie ankštines daržoves.

Ankštinės daržovės kas tai?

Ankštinės daržovės yra valgomos ankštinių augalų šeimos sėklos. Šios sėklos auga ankštyse ir gali būti įvairių formų, dydžių ir spalvų. Jungtinių tautų maisto ir žemdirbystės organizacija įvardina 11 ankštinių daržovių tipų: sausos pupos, sausos stambiasėklės pupos, sausi žirneliai, avinžirniai, kininės pupuolės, karvelinės pupuolės, dirvinės pupuolės, lęšiai, vikiai, lubinai ir kt. Su ankštinėmis daržovėmis lengva gaminti, jos yra sveikos ir maistingos. Ankštinių daržovių auginimą galima vadinti ekologišku, kadangi augdamos jos sumažina šiltnamio efektą skatinančių dujų ​išsiskyrimą, gerina dirvos būklę. Taip pat šioms daržovėms užauginti nereikalingas didelis vandens kiekis.

Ankštinės daržovės - geresnės mitybos partneris!

Ankštinės daržovės yra mažai riebalų turintis baltymų šaltinis, kuris pasižymi dideliu maistinių skaidulų kiekiu. Taip pat ankštinėse daržovėse gausu reikalingų vitaminų ir mineralų, tokių kaip: geležis, kalis ir folis. Ankštinės daržovės suteikia svarbių maistinių medžiagų, kurios yra rekomenduojama sveikos mitybos dalis.Didžioji nacionalinių mitybos gairių dalis rekomenduoja į kasdieninį savo mitybos režimą įtraukti ankštines daržoves. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad žmonės, kurie per dieną suvalgo bent pusę puodelio ankštinių daržovių, pasisavina daugiau skaidulinių medžiagų, baltymų, kalio, folio, cinko, geležies ir magnio bei pasisavina mažiau sočiųjų riebalų. Ankštinės daržovės yra svarbus, augalinių baltymų šaltinis. Pupelėse, lęšiuose, avinžirniuose ir žirniuose esantis baltymų kiekis yra 2-3 kartus didesnis, nei grūdinėse kultūrose, tokiose kaip kviečiai, ryžiai, balandos, avižos, miežiai ir kukurūzai. Pavyzdžiui, suvalgydami pusę puodelio lęšių gausite tiek pat baltymų kiek suvalgę vieną puodelį balandų arba du puodelius ryžių ar kukurūzų. Lyginant su gyvulinės ir kitų augalinės kilmės baltymų šaltiniais, ankštinės daržovės yra pigesnės ir ekologiškesnės.

Visus baltymus sudaro dvidešimt skirtingų amino rūgščių, devynios iš jų yra vadinamos būtinomis, nes organizmas pats jų negamina ir mes turime jas gauti iš suvartojamo maisto. Daugelis augalinės kilmės proteinų neturi bent vienos būtinos amino rūgšties. Todėl naudinga valgyti kelių rūšių augalinės ir gyvulinės kilmės baltymus, nes taip galima užtikrinti visų būtinų amino rūgščių suvartojimą.

Ankštinėse daržovėse gausu maistinių skaidulų ir kitų naudingų angliavandenių

Vienas paruoštas ankštinių daržovių puodelis suteikia daugiau nei pusę dieninės maistinių skaidulų normos. Taip pat ankštinėse daržovėse yra tiek tirpių, tiek netirpių skaidulinių medžiagų. Tirpios skaidulos padeda palaikyti kūno svorį, sumažinti cukraus kiekį kraujyje ir cholesterolį. Netirpios skaidulos prisideda prie geros skrandžio veiklos ir reguliaraus tuštinimosi. Ankštinės daržovės yra svarbi, sveiko ir subalansuoto, mitybos režimo dalis. Kasdieninis ankštinių daržovių vartojimas gali sumažinti riziką susirgti tokiomis ligomis kaip vėžys, diabetas ir įvairios širdies ir kraujagyslių ligos. Pasaulinės sveikatos organizacijos apskaičiavimais apie 80% širdies ligų, insultų ir antro tipo diabetų bei apie trečdalis įvairaus tipo vėžinių susirgimų gali būti išvengta panaikinant tokius rizikos faktorius kaip nesveiki mitybos įpročiai. Todėl svarbu skatinti teigiamas mitybos tendencijas, kurių neatsiejama dalis yra kasdieninis ankštinių daržovių vartojimas. Tai ypač svarbu šalyse, kuriose dažniau vartojami gyvulinės kilmės baltymai arba grūdai.

Moksliniais tyrimais įrodyta, kad ankštinių kultūrų vartojimas siejasi su ilgaamžėmis tautomis kaip Japonai (vartoja daug sojų pupelių, tofu, natto, miso), Švedai (rudosios pupos, žirniai) ir viduržemio jūros tautos (lęšiai, avinžirniai, baltosios pupos). Taigi kasdieninis ankštinių daržovių vartojimas gali būti susijęs su ilgaamžiškumu.